Van Neuviller-sur-Moselle naar le Lac de Bouzy

14 oktober 2018 - Lac de Bouzey, Frankrijk

Vanmorgen, zondag, na heerlijk geslapen te hebben, gewekt door langsrijdende auto's. De meertjes langs de Moezel zijn, zo begreep ik uit een praatje met een visser, veelal privébezit en worden in percelen verhuurd als visplek. Er worden forellen en een kleine zalmsoort in uitgezet, maar men vist het liefst op de regionale vissoort en lekkernij: lot-haringen.

Tijdens het praatje is m'n tentje inmiddels opgedroogd en ga ik weer verder in de richting van Épinal. De route van vandaag voert bijna uitsluitend over een goed geasfalteerd fietspad, op een stukje jaagpad en een klein stukje bewaard gebleven Romeins fietspad (RF1?) na. De meertjes en vennetjes zijn weer talrijk, het is schitterend weer en overal spinzen vissers op de streeklekkernij.

Tegen 12 uur passeer ik de grens tussen lot-haringen... Uhmm, Lotharingen... en de Vogezen (het district Vosges maakt eigenlijk deel uit van Lotharingen, maar dan valt m'n zorgvuldig uitgebroede verhaaltje in het water).

Over in het water gesproken... Voor m'n vertrek uit NL had ik het plan om 1x in de 3 à 4 dagen een camping op te zoeken om in ieder geval te kunnen douchen en m'n powerbank op te laden. Leuk en aardig om dat van tevoren te bedenken, maar met deze warmte en inspanning stink ik elke dag als een lot-haring en is het wel zo vriendelijk voor de omgeving om dagelijks te douchen. Het probleem is alleen dat vrijwel alle campings inmiddels gesloten zijn en dat ik niet meer in een hotel of herberg wil overnachten.

De Moezel wordt inmiddels steeds mooier met meer stroomversnellingen en ondieptes en nodigt uit tot een bad. Fijn dat ik m'n badsandalen heb meegenomen! Tegen een bad in een stroomversnelling kan geen douche op! De vissers stroomafwaarts zullen wel verbaasd zijn dat hun vangst naar kokosshampoo smaakt...

Na Épinal gaat de route verder langs het Canal de Vosges. Ik wil vandaag het Lac de Bouzy bereiken en op de kaart lijkt dat appeltje-eitje. Het werd zuur appeltje-klutseitje. Over een afstand van zo'n 4 à 5 km lag er om de 300 Meter een sluisje, met een verval van vele meters...zwoegen dus met m'n ongetrainde kadaver. Het moet niet gekker worden als een vrouw in een rolstoel medelijden met je heeft als je stapvoets en hevig zwetend het volgende sluisje bereikt.

Op de kaart, zonder hoogtelijnen, zag ik dat er vanuit Sanchey een kortere weg was naar het Lac de Bouzy... hemelsbreed welteverstaan. In hoogtemeters was het een stukkie langer, pffff. Na een stuk mountainbikeroute, steile stukken in het dorp en een 'zware' laatste klim naar het meer... Ik dacht van tevoren dat een meer wel op gelijke hoogte zou liggen met het kanaal, maar het bleek een stuwmeer te zijn 🙄... kwam ik uiteindelijk helemaal gesloopt aan. De camping is hier nog open en de bar met terras ook, dat is dan weer boffen!

Na anderhalf uur heb ik eindelijk de tent staan, eet een baguette met sardines en val in een diepe slaap...

1. Yvonne en Jos:
    15 oktober 2018
    Nogmaals bedankt voor de foto's die langzaam maar zeker via de aftandse Samsung zijn binnen gekomen. Je fietst en vooral schrijf je een lekker eind weg. Zo leuk en jaloersmakend om te lezen. We blijven je volgen. Bonne route!! Yvonne en Jos