Van Maas naar Moezel

12 oktober 2018 - Millery, Frankrijk

Vanmorgen, na twee dagen ontspanning, bijtijds opgestaan en m'n kampement afgebroken. Vandaag stak ik de heuvelrug over die het maasdal scheidt van het moezeldal. Omdat ik niet precies wist wat me te wachten stond, wilde ik niet te laat op pad. Om half 10 komt de bakker op de camping en daarna zou ik vertrekken. Maar ja, dan raak je in gesprek met Elke en Peter, een Duits stel dat op de 'Heimfahrt' is, en raak je aan de koffie, croissants en weer in gesprek en is het bijna 12 uur als ik de camping in Villers-sur-Meuse achter me laat.

De twee dagen rust hebben m'n beenspieren goed gedaan... de spierpijn is verdwenen en het klimmen gaat zowaar al op ontspanning lijken. De rit van vandaag voert langs het Lac de Madine. In het hoogseizoen zal het hier krioelen van de toeristen, maar vandaag was het lekker rustig... en weer heerlijk zonnig en warm. Vogels zijn er kennelijk ook veel op en langs het meer... Ik mocht kiezen uit een vogelkijkpunt en een Observatoire Ornithologique. Als ik niet zo laat zou zijn vertrokken dan had ik zéker voor de laatste gekozen, daar zie je vast veel mooiere vogels, maar ik heb de vogels met rust gelaten en ben doorgefietst.

Tussen Euvezin en Viéville-en-Haye ging het over een afstand van ruim 7 kilometer omhoog. Dat was even slikken... zelfs m'n Garmin weet me steeds weer te vertellen dat ik ongetraind ben,  alsof ik dat zelf niet weet... maar dat zal vast nog goedkomen voordat het écht klimmen begint in Spanje. Vanaf Viéville was het één lange afdaling naar het vlakke, geasfalteerde fietspad langs de Moezel.

In Pont-a-Mouson ben ik even van de route afgeweken om een bakkie leut te doen op het plein in het centrum. De dag begon inmiddels te vorderen en ik moest voorzichtig gaan denken aan een slaapplaats. Ik was bekaf en heb ternauwernood de neiging kunnen onderdrukken om een kamer te nemen in het mooie Hotel Abbaye des Premontres. Ze hadden een aanbieding, maar dan nóg...

Het was me verder veel te druk in Pont-à-Mousson, dus, als cool down zullen we maar zeggen, ben ik uiteindelijk, nét voordat het helemaal donker was, beland op een camperplaats in Millery, zo'n 17 km vóór Nancy.

Ik ben nu zéker erg blij met m'n 'frontale', je weet nog wel... Dat hoofdlampje van de Decathlon in Verdun. Een tent opzetten in het donker is geen enkel probleem meer. Ik ben benieuwd wat m'n uitzicht is als ik morgen ontwaak.

Ik trek voor een euro nog even een warme baguette uit de automaat hier (ze worden maar verwend die campergasten) en ga lekker onder zeil.

Morgenochtend verder naar Nancy voor in ieder geval een bezoek aan het Musée de l'Ecole de Nancy.

Bonne soirée et a demain!