Lyon - Soyons.

23 oktober 2018 - Soyons, Frankrijk

Ik ben lekker vroeg wakker in en volgestouwde kamer... de jeugdherberg was nagenoeg volgeboekt en ik kon nog met moeite een bovenbed bemachtigen. Het viel niet mee om m'n vermoeide geraamte daarin te hijsen, dus de planning moest foutloos zijn om die operatie tot één maal te beperken... toiletbezoek ✔️ , gadgets aan de oplader ✔️, waardevolle spullen aan hoofdeind ✔️, nogmaals toiletbezoek (zekerheid vóór alles) ✔️ en snurken maar... ✔️.

Na een blik over de stad vanaf het terras, de noordenwind was behoorlijk aangetrokken, snel ontbeten voordat een groep Duitse studentes de eetzaal in beslag zouden nemen, en uitgecheckt.

Door Lyon ging het verder langs La Saône en daar waar deze, middels een schaamteloos paringsritueel, samensmolt met Le Rhône volgde het fietspad verder laatstgenoemde. Na een kilometer of 10 wat inkopen gedaan bij de Carrevolle in een voorstad van Lyon. Weer twintig voorspoedige kilometers langs autowegen verder, want wind vol in de rug, bereikte ik Vienne. Daar kwam ik op een mooi breed fietspad terecht, de ViaRhôna. Deze Voie Verte begint aan het meer van Genève en strandt 815 km verder aan de Méditerranée. Zeker een aanrader voor fietsliefhebbers die op doorreis zijn naar de Côte d'Azur of Spanje ! Langs de route zijn in diverse stadjes parkeerplaatsen, met vaak ook camperplaatsen, aanwezig van waaruit je een deel van de ViaRhôna op de fiets kunt verkennen.

De rit van vandaag verloopt voorspoedig en met een dag totaal van 145 km ben ik Valence al voorbij. Ik strijk neer aan de oever van de Rhône bij Soyons in openluchthotel Rive du Rhône. Wel een een windschermpje gemaakt van m'n tent.

Bonne nuitée !